För att undvika onödig stress behöver det vara tydligt vad som ingår i yrkesrollen, både när det gäller ansvar och befogenheter. Det behöver även vara tydligt om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på och i så fall hur. Är förväntningarna otydliga kan det resultera i egna tolkningar av arbetsinnehållet och att man jobbar för mycket eller för lite, eller kanske med fel saker. Det här kan skapa både stress och konflikter.
Redan i samband med en rekrytering går man igenom vad tjänsten innebär, men arbetsinnehållet behöver ses över löpande. Som chef är det också viktigt att uppmana medarbetare att fråga om något är oklart.
Prioritera bland arbetsuppgifterna
Om det uppstår arbetstoppar eller tidspress ska alla känna till vilka arbetsuppgifter som är prioriterade och vem man ska vända sig till för att få hjälp och stöd med avlastning. Signaler på arbetstoppar uppmärksammas oftast från medarbetarna själva och då behöver det vara tydligt om chefen eller arbetsledaren ska kontaktas eller om medarbetarna själva har befogenheter att göra prioriteringar.
Om det blir en arbetstopp behöver man bedöma om det är ett återkommande problem som i förlängningen kan innebära risk för ohälsosam arbetsbelastning, olycksrisk eller att kränkande särbehandling uppstår.