Fullt förtroende minskar lärares stress
En högstadieskola i Linköping prövar full förtroendearbetstid för lärarna. Det har inneburit mer frihet, mindre stress och har stärkt lärarna i deras profession.
En högstadieskola i Linköping prövar full förtroendearbetstid för lärarna. Det har inneburit mer frihet, mindre stress och har stärkt lärarna i deras profession.
Det här underlättar att arbetstidsmodellen fungerar:
Från sin start deltar Elsa Brändströms skola i Linköping i ett pilotprojekt med nya modeller för lärares arbetstid. Dåvarande rektorn önskade full frihet med större ansvar för lärarna.
Skolan införde ett lokalt arbetstidsavtal med full förtroendearbetstid som nu har utvärderats i enkäter, fokusgrupper och genom samtal. Resultatet? Både lärare och ledning är nöjda och vill fortsätta.
Carina Edman är lärare i matematik/no och medlem i Lärarnas Riksförbund. Hon förklarar hur livspusslet nu är lättare att få ihop.
– Man kan sätta sig med arbetsuppgifter när det passar, kanske gå iväg på dagen på ett läkarbesök och jobba in på kvällen. Det ger mindre stress. Det är också skönt att slippa fylla i tid i excelark, berättar hon.
Oket att räkna tid finns inte nu.
Kollegan Terese Kindström, speciallärare och medlem i Lärarförbundet, håller med.
– Jag tycker om mitt jobb och vill göra det bra men ogillar starkt att räkna tid. Det oket finns inte nu. I verkligheten är jag här 8-17 men känslan av att kunna välja är befriande, säger hon.
Det är även en fördel att slippa diskussioner om arbetstid, när den slutar och om man har timmar kvar.
Detsamma tycker rektor Anders Ekelund. På sin tidigare skola la han mycket tid på att administrera årets arbetstidsutlägg.
– Det blev ingen tid kvar att diskutera innehåll och hur vi ska arbeta. I stället blev det frågor som ”kan du tänka dig att ha en halvtimmes lunch på torsdag?”, berättar han.
Som rektor förväntar han sig att lärarna förbereder lektioner, undervisar och efterarbetar, betygsätter och deltar på konferenser och möten.
– Det går nog inte att ha min roll med det här avtalet om man har för stort kontrollbehov eller tror att prestation är kopplat till tiden läraren är i skolan.
Förutsättningen för att full förtroendetid ska fungera är även att ledningen planerar noggrant och sätter kalendariet för läsåret i god tid. Viktigt är också tydliga uppdragsbeskrivningar för lärarna.
Finns det risker med full förtroendetid?
– Människor med höga krav på sig själva har vi oavsett avtal. Den som jobbar för mycket pratar jag med om att det räcker med bra – de har inte betalt för att vara här när det lyser sent, säger Anders Ekelund.
På Elsa Brändströms skola i Linköping har full förtroendetid inneburit: