Organisation
- Anställningsformer
- Besparingar
- Digitalisering
- Kvalitetskrav
- Mål och visioner
- Omorganisationer
- Personalomsättning
- Rutiner och processer
Arbetsgruppen
- Samarbetsförmåga
- Roller och ansvar
Bra att veta!
Beräknad tidsåtgång
Tiden för de olika stegen är räknad i effektiv tid, så ha gärna lite marginaler. Gör ni hela Balanskollen vid samma tillfälle är det bra att sätta av tre timmar, så har ni tid med en fikapaus och omgrupperingar. Tänk också på att ju större grupp ni är desto längre tid kan behövas.
Gruppstorlek
Balanskollen passar alla arbetsgrupper oavsett storlek. Är ni en stor grupp är det bra att dela in er i mindre samtalsgrupper om cirka 3–6 personer under steg 2 och 5. Aktiviteten kräver inga förkunskaper och genomförs till exempel på en arbetsplatsträff.
Förberedelser
Bra att veta!
Beräknad tidsåtgång
Tiden för de olika stegen är räknad i effektiv tid, så ha gärna lite marginaler. Gör ni hela Balanskollen vid samma tillfälle är det bra att sätta av tre timmar, så har ni tid med en fikapaus och omgrupperingar. Tänk också på att ju större grupp ni är desto längre tid kan behövas.
Gruppstorlek
Balanskollen passar alla arbetsgrupper oavsett storlek. Är ni en stor grupp är det bra att dela in er i mindre samtalsgrupper om cirka 3–6 personer under steg 2 och 5. Aktiviteten kräver inga förkunskaper och genomförs till exempel på en arbetsplatsträff.
Förberedelser
I den här aktiviteten får ni en gemensam bild av vilka krav som ställs i ert arbete och vilka resurser som finns, men också hur det påverkar er arbetsmiljö. Tillsammans bestämmer ni sedan hur ni går vidare.
Krav och resurser finns på alla arbetsplatser och kan handla om väldigt olika saker. Ju bättre balans vi har mellan krav och resurser desto bättre mår vi.
Nu har ni bättre koll på vad krav och resurser handlar om och det är dags att inventera hur det ser ut hos just er.
I det här steget berättar ni för varandra vilka krav ni valt och enas om ett krav att jobba vidare med.
Nu är det är dags att titta närmare på vad kravet handlar om. Ju tydligare ni kan beskriva det, desto enklare blir det att hitta rätt resurser för att balansera kravet.
I det här steget får ni möjlighet att hitta resurser som kan matcha kravet ni valt.
I det här steget ska ni tillsammans bestämma vilka resurser ni väljer för att balansera kravet.
Nu är ni framme vid Balanskollens sista steg och har fått en gemensam bild av vilka krav som finns, vad som är viktigast att ta tag i och vilka resurser som matchar det högst prioriterade kravet. Det här kan användas som underlag till en handlingsplan.
Nu är ni klara med Balanskollen och har tillsammans bestämt hur ni ska gå vidare.
Har ni behov av att arbeta vidare med åtgärder för att skapa balans mellan krav och resurser? Här får ni hjälp att ta fram en tydlig handlingsplan.